Pionier muzyki elektronicznej Jean-Michel Jarre wydaje dziś „OXYMORE” — najbardziej ambitny i przełomowy album w jego dotychczasowej dyskografii.
„OXYMORE” jest pierwszym komercyjnym wydawnictwem tej skali, które w pełni wykorzystuje dźwięk wielokanałowy i binauralny (3D). Jean-Michel Jarre nie tylko wyprodukował, ale także skomponował i nagrał oraz zmiksował dźwięk w zakresie 360 stopni. Prace miały miejsce w studiu „Innovation” Radio France.
„W rzeczywistości nasze pole audio wynosi 360 stopni. Dysponujemy dziś technologiami, które pozwalają nam odkrywać kompozycję w dźwięku przestrzennym i otwierają przed nami, muzykami, zupełnie nowe doświadczenia w procesie twórczym. To nowe doświadczenie również dla słuchacza – bardziej fizyczny i naturalny sposób słuchania muzyki”.
– wyjaśnia Jean-Michel Jarre
„OXYMORE” już spotkał się z uznaniem krytyków – „Technikart” nazwał go „rewolucją w dźwięku”, a „Sound on Sound” zauważył: „«OXYMORE» udowadnia, że wciągający dźwięk to nie tylko rozszerzenie stereo. To naprawdę nowe medium o nieskończonym twórczym potencjale”.
„OXYMORE” jest hołdem dla francuskiego kompozytora Pierre’a Henry’ego, z którym Jarre zamierzał współpracować przy nominowanym do nagrody Grammy albumie „Electronica”. Henry był kultową postacią w muzyce elektronicznej i klasycznej oraz jednym z mentorów Jarre’a w Groupe de Recherche Musical (GRM). Po jego śmierci w 2017 roku wdowa po Henrym dostarczyła Jarre’owi trochę materiału, który miał być wykorzystany w ich współpracy.
To muzyczna podróż w tę i z powrotem między dźwiękami analogowymi a cyfrowymi.
„Dzieło Pierre’a zainspirowała mnie do stworzenia «OXYMORE», a praca nad kilkoma jego dźwiękami poprowadziła mnie twórczą ścieżką, której inaczej bym nie obrał. Niektóre z jego dźwięków wybierałem przeskakując z jednego utworu na drugi. «OXYMORE» to także ukłon w stronę francuskiego podejścia do muzyki współczesnej, muzyki elektroakustycznej i moich wczesnych eksploracji w GRM. Pierre wpłynął na przyszłość muzyki elektronicznej na całym świecie razem z Pierre Shaefferem”.
– kontynuuje Jarre
Projekt inspirowany jest francuskim ruchem „musique concrete” – gatunkiem kompozycji muzycznej, który wykorzystuje surowe dźwięki. Ruch ten został po raz pierwszy opracowany w latach 40. i zrewolucjonizował sposób produkcji muzyki. Jarre odkrywa tę koncepcję na nowo, za pomocą dzisiejszych narzędzi.
„Zawsze myślałem, że musique concrete, czy muzyka elektroakustyczna, ma w rzeczywistości ciężką i delikatną stronę. To dlatego na «OXYMORE» starałem się uwzględnić oba te elementy: muzykę Pierre’a Henry’ego, ale też elektroakustyczną… jako rodzaj oksymoronu, stoi na filarach fuzji delikatnych, zawiłych, subtelnych dźwięków z mocniejszymi, surowymi”.
– wyjaśnia Jarre.
W ramach projektu Jarre współpracuje z szeregiem znanych i obiecujących artystów i producentów. Każdemu singlowi z „OXYMORE” będą później towarzyszyć remiksy lub przeróbki. Pierwszy singiel z albumu, „BRUTALISM”, został przerobiony we współpracy z Martinem Gore i Deathpact. Już wkrótce Jarre ogłosi nadchodzące współprace, w tym z Brianem Eno.
Innowacje nie są mu obce, jeśli chodzi o VR i metawersum. W Sylwestra Jarre zaprezentował „Welcome to the Other Side” – przełomową światową transmisję na żywo z wirtualnej paryskiej Notre Dame. Magazyn „Pollstar” podał, że transmisja na żywo przyciągnęła rekordową widownię: ponad 75 milionów widzów z całego świata, którzy dołączyli do Jarre’a za pomocą różnych platform, telewizji i VR.
Aby uczcić premierę albumu, Jarre wykona kameralne koncerty w przestrzennym dźwięku 360° w prestiżowym Palais Brongniart w Paryżu w dniach 23-25 października. Koncert z 24 października będzie transmitowany na żywo i dostępny na specjalne zaproszenie do świata „OXYVILLE”. Transmisja będzie także ogólnodostępna w 2D na kanałach społecznościowych artysty.
„OXYMORE” jest już dostępny na CD, podwójnym winylu oraz w trzech wersjach cyfrowych – stereo, binauralnej i Dolby Atmos. Posiadacze fizycznej wersji, zgodnie z zamierzeniami Jarre’a, otrzymają kod dostępu do najwyższej jakości binauralnego mastera.
Jean-Michel Jarre od zawsze był futurystą. Kompozytor, wykonawca, producent i ambasador kultury w trakcie swojej całej znakomitej kariery, nieustannie wkracza z muzyką i dzięki mistrzowskiemu opanowaniu innowacji na nowe tereny. Od bycia pionierem w muzyce elektronicznej, przez wykorzystanie wielokanałowej technologii audio i produkcji, po ostatnie eksploracje w sferze wydajności VR i metawersum, technologia jest na czele wszystkiego, co robi. Twierdzi, że „dziś jest najbardziej ekscytujący czas na tworzenie muzyki i dzielenie się nią w tak wielu mediach”.
Jarre jest ambasadorem ONZ UNESCO, bezwarunkowym obrońcą praw autorskich, obrońcą środowiska, a także laureatem Medalu Stephena Hawkinga. Aktualny katalog Jarre’a, który od czasu „Oxygène” obejmuje 22 albumów studyjnych, wygenerował sprzedaż na całym świecie przekraczającą 85 milionów i przyniósł mu niezliczone nagrody i nominacje. Przez całą swoją karierę Jarre traktuje najbardziej charakterystyczne zabytki i miejsca światowego dziedzictwa UNESCO na całym świecie jako płótno, które ma kreatywne, kulturowe i środowiskowe przesłanie. Ustanowił także nowe rekordy Guinnessa pod względem frekwencji publiczności w koncertach na żywo zagranych w kilku symbolicznych miejscach. Był pierwszym zachodnim muzykiem, którego zaproszono do występów w Chinach, grał koncerty przy Wielkich Piramidach w Egipcie, na Saharze, w Zakazanym Mieście i na Placu Niebiańskiego Spokoju, z panoramą Houston, na Wieży Eiffle’a, Morzu Martwym, Al Ula i nie tylko. Artysta ma na koncie nieustannie wyprzedawane koncerty na arenach i stadionach, a także występy na głównych scenach festiwali.