Unia Europejska zdecydowała w niedzielę o zamknięciu przestrzeni powietrznej dla samolotów zarejestrowanych w Rosji.
Unia Europejska zamyka swoją przestrzeń powietrzną dla samolotów należących do Rosji, zarejestrowanych w Rosji i kontrolowanych przez Rosję, „w tym prywatnych odrzutowców oligarchów” – informuje przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen.
Kraje europejskie i Kanada postanowiły w niedzielę zamknąć swoją przestrzeń powietrzną dla rosyjskich samolotów. To bezprecedensowy krok mający na celu wywarcie presji na prezydenta Władimira Putina, aby zakończył inwazję na Ukrainę, która jest największym atakiem na państwo europejskie od czasów II wojny światowej.
Wpływ na rosyjskie linie lotnicze
Komercyjne linie lotnicze unikają również przestrzeni powietrznej wokół Ukrainy, Mołdawii i Białorusi po inwazji Rosji. W Stanach Zjednoczonych Delta Air Lines poinformowała, że zawiesi umowę dotyczącą rezerwacji lotów z rosyjskim Aeroflotem.
Zakaz lotów przez Wielką Brytanię skłonił Moskwę do odwetu podobnym ograniczeniem na brytyjskich samolotach. Virgin Atlantic powiedział, że unikanie Rosji wydłużyłoby loty między Wielką Brytanią, Indiami i Pakistanem o 15 minut do godziny. Australijskie linie lotnicze Qantas zapowiedziały, że skorzystają z dłuższej trasy bezpośredniego lotu między Darwinem a Londynem, która nie przelatuje nad Rosją.
Dla rosyjskich linii lotniczych europejski zakaz będzie kosztowny. Jak donosi The Moscow Times, rosyjskie linie lotnicze S7 odwołały wszystkie swoje loty do Europy w okresie od 26 lutego do 3 marca.
W marcu 2022 r. S7 i Aerofłot miały zaplanowane 2 756 lotów do państw Europy Zachodniej. Oczywiście już teraz część z tych lotów nie dojdzie do skutku, ponieważ Wielka Brytania, Polska i Czechy i kolejne kraje zakazały działalności rosyjskim liniom lotniczym. Dla Aerofłotu zamknięcie dostępu do rynków europejskich będzie poważnym ciosem, na który być może będzie musiał się przygotować. Utrata dostępu do twardej waluty z takich krajów jak Niemcy, Włochy i Finlandia bardzo zaszkodziłaby linii lotniczej.
Aerofłot może stracić do 20 mln dol. przychodów z Niemiec, 12,8 mln dol. ze Stanów Zjednoczonych, a w sumie ponad 82 mln dol. z zaledwie dziesięciu rynków zagranicznych w ciągu jednego miesiąca. Rosyjski przewoźnik w ciągu kilku godzin stracił również kilku partnerów. W piątek drużyna piłkarska Manchester United zrezygnowała z bycia długoterminowym partnerem Aerofłotu. Dzisiaj amerykański przewoźnik Delta Air Lines wypowiedział umowę codeshare z Aeroflotem ze skutkiem natychmiastowym.