Awaria Facebooka, Messengera, Instagrama i WhatsApp. Portale społecznościowe nie działają [4.10.2021][aktualizacja 21:29]

Awaria Facebooka, Messengera, Instagrama i WhatsApp. Portale społecznościowe nie działają [4.10.2021][aktualizacja 21:29]

Pojawiły się problemy z Facebookiem. „Przepraszamy, coś poszło nie tak” – taki komunikat wyświetlał się użytkownikom Facebooka. Problemy zgłaszali nam także użytkownicy Messengera i Instagrama, nie działa także WhatsApp.

Użytkownicy Facebooka nie mogą korzystać w popularnego portalu społecznościowego. „Przepraszamy, coś poszło nie tak” – taki komunikat wyświetla się tym, którzy próbują wejść na stronę www.facebook.com. Nie działa również komunikator Messenger, Instagram, a także WhatsApp

 

Zrzut ekranu 343
Zrzut ekranu 345

Awaria rozpoczęła się w poniedziałek przed godziną 17:00. Problemy z działaniem najpopularniejszych portali społecznościowych zgłaszali internauci z różnych miast Polski, Niemiec, Hiszpanii czy Wielkiej Brytanii. Awarie występują zresztą także w innych częściach Europy. Internauci z całego świata raportują o problemach z zalogowaniem się na platformy społecznościowe.

Nie są jeszcze znane ani przyczyny awarii ani kiedy zostanie w pełni usunięta.

aktualizacja 04.10.2021 godz. 20:06

Media zwracają uwagę, że dzisiejsza awaria ma miejsce po niedzielnym wywiadzie sygnalistki dla CBS. Francis Haugen, była pracownica firmy, ujawniła niepokojące informacje o działalności Facebooka. Mówiła o braku dbałości o bezpieczeństwo.

– Był konflikt interesów pomiędzy tym, co było dobre dla użytkowników, i tym, co było dobre dla Facebooka (…) i Facebook przez cały czas wybierał działanie z korzyścią dla siebie, czyli na przykład zarabianie więcej pieniędzy – mówiła.

Haugen ma również dokumenty, które przekazała nie tylko mediom, ale także służbom. Mają one uderzać w stanowisko Facebooka, że firma znacznie przyczynia się do walki z dezinformacją czy hejtem.

W poniedziałek Facebook potwierdził występowanie sporych problemów ze swoimi usługami za pośrednictwem swojego konta na Twitterze. Platforma potwierdziła, że można nie uzyskać dostępu do ich Facebooka, jednak zapewnia, że pracuje nad tym, by jak najszybciej wszystko wróciło do normy:

Instagram prosi swoich użytkowników o cierpliwość:

„Pracujemy nad tym, aby wszystko wróciło do normy i jak najszybciej wyślemy tutaj aktualizację” – dodaje WhatsApp, który w 2014 r. został wykupiona za 16 mld dolarów przez Facebooka:

Na Twitterze, dyrektor ds. komunikacji na Facebooku, Andy Stone napisał: „Zdajemy sobie sprawę, że niektórzy ludzie mają obecnie problemy z WhatsApp. Pracujemy nad tym, aby wszystko wróciło do normy i wyślemy tutaj aktualizację tak szybko, jak to możliwe”:

Do sprawy na Twitterze odniósł się Edward Snowden. Były agent CIA stwierdził, że przez awarię Facebooka „świat stał się zdrowszy”.

Nie wiadomo, jak długo będą trwały problemy z aplikacjami. Nie wiadomo również co spowodowało awarię i jak jest poważna.

Jak informuje portal DownDetector akcje Facebooka na giełdzie spadły o ok. 6 proc.

Jak długo potrwają prace nad przywróceniem Facebooka, Instagrama i Whastapp, tym razem poważnej globalnej awarii, tego nie wiemy, a co jest przyczyną, prawdopodobnie tak jak było to w poprzednich przypadkach, nie będzie podane do publicznej informacji.

aktualizacja godz. 21:29

Wewnątrz Facebooka pracownicy zaczęli się mieszać, ponieważ ich wewnętrzne systemy również przestały działać. Zgodnie z wewnętrzną notatką wysłaną do pracowników globalny zespół ds. bezpieczeństwa firmy „został powiadomiony o awarii systemu wpływającej na wszystkie wewnętrzne systemy i narzędzia Facebooka”. Narzędzia te obejmowały systemy bezpieczeństwa, wewnętrzny kalendarz i narzędzia do planowania, czytamy w notatce.

Pracownicy stwierdzili, że mieli problemy z wykonywaniem połączeń z telefonów komórkowych wydanych w pracy i odbieraniem wiadomości e-mail od osób spoza firmy. Platforma komunikacji wewnętrznej Facebooka, Workplace, również została usunięta, przez co wiele osób nie mogło wykonywać swojej pracy. Niektórzy zwrócili się do innych platform, aby się komunikować, w tym LinkedIn i Zoom, a także czaty Discord.

Niektórzy pracownicy Facebooka, którzy wrócili do pracy w biurze, również nie mogli wejść do budynków i sal konferencyjnych, ponieważ ich cyfrowe identyfikatory przestały działaćInżynierowie ds. bezpieczeństwa powiedzieli, że utrudniono im ocenę awarii, ponieważ nie mogli dostać się do obszarów serwerowych.

Globalne centrum operacji bezpieczeństwa Facebooka ustaliło, że awaria była „WYSOKIM zagrożeniem dla ludzi, UMIARKOWANYM zagrożeniem dla aktywów i WYSOKIM zagrożeniem dla reputacji Facebooka”, napisano w notatce firmy.

Jak wynika z wewnętrznej notatki, niewielki zespół pracowników został wkrótce wysłany do centrum danych Facebooka w Santa Clara w Kalifornii, aby spróbować „ręcznego resetowania” serwerów firmy.

Firma od kilku lat stara się również zintegrować podstawową infrastrukturę techniczną Facebooka, WhatsAppa i Instagrama.

John Graham-Cumming, dyrektor ds. technologii w Cloudflare, firmie zajmującej się infrastrukturą sieciową, powiedział w wywiadzie, że problemem z poniedziałku była najprawdopodobniej błędna konfiguracja serwerów Facebooka.

Komputery konwertują strony internetowe, takie jak facebook.com, na numeryczne adresy protokołów wewnętrznych za pomocą systemu, który jest podobny do książki adresowej telefonu. Problem Facebooka był równoznaczny z usunięciem numerów telefonów pod ich nazwiskami w ich książkach adresowych, co uniemożliwiło dodzwonienie się do nich. Cloudflare udostępnia niektóre systemy obsługujące infrastrukturę internetową Facebooka. – tłumaczył

„To było tak, jakby Facebook po prostu powiedział:„ Do widzenia, teraz wyjeżdżamy ”- dodał Graham-Cumming.

Źródło aktualizacji NYT

Udostępnij